Įvairiuose
interneto portaluose vis dažniau pasirodo straipsnių, kuriuose
diskutuojama apie vegetarizmą Lietuvoje: filosofiją, gyvenimo būdą
ir vegetarizmo praktiką. Tuose pačiuose straipsniuose ir
pokalbiuose su pačiais vegetarais ir veganais neretai iškeliama
mintis, kad „visuomenė Lietuvoje dar nėra subrendusi nei
veganiškam, nei vegetariškam judėjimui.“1
Norėčiau kiek užginčyti šį teiginį ir pamėginti papasakoti
apie vegetarizmo istoriją mūsų krašte.
Turbūt
visi yra girdėję apie Vydūną (tikr. Vilius Storostas) ir jo
vegetarišką mitybą, išgydžiusią džiovą?.. Vydūnas
veikiausiai kurį laiką vis dar išliks žymiausiu Lietuvos
vegetaru, tačiau XX a. pradžioje jis su savo mitybiniais ir
gyvenimo būdo įpročiais toks buvo toli gražu ne vienintelis.
Štai, pavyzdžiui, vienas vegetaras – Lietuvos Valstiečių
Liaudininkų Sąjungos atstovas Kazimieras Ralys – buvo išrinktas Steigiamojo,
I, II ir III-ojo Seimo nariu.2
Kazimieras Ralys (1885-1958) |
Jau
nuo XX a. trečio dešimtmečio Lietuvos vegetarai ėmė
organizuotis. 1924 m. sausio 13 d. Kaune įsikūrė Vegetarų
draugija, „kurios tikslas yra plėsti vegetarizmo idėją visoj
Lietuvoj.“ Į draugijos valdybą buvo išrinkti gydytojas V.
Ingelevičius, J. Vanagas, S. Matuzevičius, N. Lukavičius ir P.
Skardžius. Draugija planavo išleisti savo almanachą, įkurti
vegetarišką valgyklą ir knygynėlį.3
Vegetarų draugija savo patalpų neturėjo, todėl susirinkimus Kaune
rengdavo Blaivybės draugijos patalpose,4
Liaudies namuose ir kitur.5
1926 m. Lietuvos vegetarų draugija buvo pakviesta į Londone vykusį
Tarptautinės vegetarų sąjungos kongresą, tačiau ten nuvykti
negalėjo, todėl nusiuntė „pasveikinimą ir linkėjimus sėkmingai
platinti humanią vegetarizmo idėją viso pasaulio tautų tarpe.“6
1924 m. kovo 9 d. susibūrė 8 Telšių vegetarai. Telšiškiai savo
susirinkimuose skaitė pranešimus apie vegetarizmą, išleido kelis
rankraštinio žurnalo „Širdies liepsna“ numerius.7
Į vegetarų būrelį susispietė ir Lietuvos Universiteto (dab.
Vytauto Didžiojo universiteto) studentai,8
o 1931 m. vegetarų draugiją įregistravo ir šiauliečiai.9
Aktyviai visose vegetarų draugijose dalyvavo iš Sedos kilęs A.
Krausas; studijuodamas universitete jis laikė bibliotekėlę, iš
kurios buvo galima pasiskolinti įvairių knygų ir laikraščių
(užsienio kalbomis) apie vegetarizmą.10
Lietuvių kalba pasirodė dvi vegetariškų receptų knygos.11
Lietuvoje
tikrai veikė bent kelios vegetariškos maitinimo įstaigos,
vegetarišką maistą siūlė ir nakvynės paslaugas kurortuose
teikiantys verslininkai. Tikslų jų skaičių ir lokacijas nustatyti
prireiktų daugiau laiko. Tačiau žinoma apie kelias Kaune, Laisvės
alėjoje veikusias vegetariškas valgyklas, Šiauliuose vegetarai
galėjo papietauti apsilankę pas Alseikų šeimą.12
Nors atsiliepimų apie vegetariško maisto kokybę tarpukario Lietuvoje
neteko matyti, tačiau motociklu po Bulgariją 1930-aisiais keliavęs
A. Paškevičius gyrė vegetarišką Bulgarijos virtuvę ir rašė:
Bulgarai
turi savo vynuogių, figų, valakiškų ir minkštų riešutų,
alyvų, visokių daržovių; dėl to nestebėtina, kad dauguma
bulgarų yra vegetarai. Sofijoj iš 18 didesnių valgyklų 12 yra
vegetariškų. Vegetariškas valgis yra daug skanesnis,
sveikesnis,
ir kas svarbiausia, pigesnis.13
Tarpukario
Lietuvos spaudoje pasirodydavo ir diskusinių straipsnių apie
vegetarizmą. 1934-aisiais bulvarinio laikraščio „Diena“
skaitytojai klausti - „Ar sveika būti vegetaru?“ Aptarus
įvairius mitybos aspektus, straipsnyje padaryta išvada, jog
„Svarbiausia – reguliarus maitinimasis, švieži, sveiki
produktai – yra pirmoji sveikatos garantija“, tačiau itin daug
pagyrų skirta vegetariškai mitybai:
Griežtas,
tikslus vegetariškas režimas turi nuostabias pasekmes: jis
favorizuoja protinį darbą, padaro žmogų švelnų, ramų, pamažu
išnyksta žiaurūs veido bruožai. Kas svarbiausia, kad vegetarizmas
ilgai išsaugo žmogaus jaunystę ir odos šviežumą. Daugelis žymių
žmonių savo amžiuje buvo vegetarai. Žinoma, vegetariško gyvenimo
tvarka daugelio temperamentų žmonėms yra nepakeliama našta. Bet
kiekviena moteris, jeigu ji nori būti graži – turi pasistengti
būti jeigu jau ne visiškai, tai bent pusvegetare.14
Periodinėje
spaudoje taip pat buvo aptariami su vegetariška mityba susiję
mitai, žmonės skatinti rinktis vegetarizmą:
Suaugusieji
žmonės gali visai apsieiti be mėsos arba vartoti ją tik
retkarčiais. <...> Pavyzdžiais jau įrodyta, kad vegetarai
atletai yra atsparesni nuovargiui ir patvaresni. Nuovargį stipriau
ir greičiau pajunta tie, kas valgo mėsišką. <...> Pagyvenę
žmonės, net tuo atveju, jei jie visada pasižymėjo puikia sveikata
ir tobulu skilviu, vis dėlto gerai padarytų, pradėję kaip galima
mažiau vartoti mėsos. <...> Mažindami mėsos vartojimą,
pagyvenę žmonės pataisytų savijautą, miegą ir laimėtų dar
keletą metų gyvenimo.15
Vegetarų
draugijos narys gydytojas Vladas Ingelevičius „Lietuvos aide“
išspausdino atsaką į rašinį, kuriame teigta, jog lietuviai
privalo valgyti mėsą. V. Ingelevičiaus rašinyje natūraliu žmogui
maistu įvardintas augalinis, nevirtas maistas, daugiausiai vaisiai;
tuo tarpu mėsa (įskaitant žuvį) įvardinta kaip kenksmingas
valgis, kurį žmonės ėmė vartoti verčiami nepalankių sąlygų.
„Lietuvos Aido“ skaitytojams buvo pristatyta rekomenduota
užsienio mokslininkų mityba, kurios „pagrindinis reikalavimas yra
tas, kad maiste būtų daugiau žalių nevirtų valgių ir mažiau
virto ir gyvuliško valgio, mėsos, žuvies.“16
Taigi,
Lietuvoje taip pat buvo žinomas veganizmas, kai žmonės „vengia
ne tik mėsos, bet ir visko, kas gaunama iš gyvulių“17
ir žaliavalgystė - „idėja maitintis tik vienu žaliu maistu,
tapti visiškais vegetarais“.18
Tačiau šis mitybos būdas tiek pritarimo nesulaukė: „dabar kai
kieno propaguojamas žalias maistas – daržovės, vaisiai, yra
tolimas nuo natūralaus žmogaus idealo. Na, o maitintis žalia mėsa,
jau nekalbant apie vikšrus, vabzdžius, vargu kas panorės, nors ir
būtų didžiausias natūralaus maisto šalininkas.“19
Kita vertus, teigta, jog „negalima visai atmesti žalio vegetariško
maisto. Jis turi didžiausios reikšmės ir sveikam ir net ligotam
žmogui, <...> taip pat vegetariškas režimas naudingas, kai
žmogus per daug nutunka ir pasunkėja.“20
Prieš
80-90 metų augalinė mityba Lietuvoje nebuvo visiška naujovė, ir
nors iš vegetarų kartais buvo pasijuokiama dėl jų įsitikinimų
panašumo į religiją,21
tačiau į vegetarišką mitybą dažniausiai žiūrėta palankiai.
Vegetarai būrėsi į draugijas, leido savo leidinius, organizavo
viešas paskaitas. Vegetariško maisto nesunkiai buvo galima rasti
Kaune ir kurortinuose miestuose. Taigi, galime drąsiai teigti, kad
Lietuvos visuomenė vegetariškai ir veganiškai mitybai yra
subrendusi, o ir tam subrendo jau gana seniai.
Parengė:
Ugnė Marija Andrijauskaitė
Kaunas, 2013
Naudojant šio straipsnio informaciją ar jį perpublikuojant,
labai prašome nurodyti autorystę ir nuorodą į originalą www.kavalgoveganai.lt
labai prašome nurodyti autorystę ir nuorodą į originalą www.kavalgoveganai.lt
2Kur
jie dabar? Diena,1933-12-24.
3Lietuvos
žinios, 1924-01-26.
4Lietuvos
žinios, 1924-11-12.
5Lietuvos
žinios, 1925-03-10.
6Lietuvos
žinios, 1926-06-09.
7Širdies
liepsna, 1924 m., Nr. 1, p.
98-99.
8Lietuvos
žinios, 1929-03-02.
9Organizuojasi
vegetarai. Dienos naujienos, 1931-04-30.
10Širdies
liepsna, 1924 m., Nr. 1, p.
101-102.
11Vegetariški
ir pasnikiški valgiai, 1934;
Vegetariškoji virtuvė: pamokymai, kaip gaminami įvairūs
augaliniai, pieniški ir kiti nemėsiški valgiai, 1936.
12Šiaulių
naujienos, 1924-11-07
13Motociklu
po Bulgariją. Diena, 1930-05-11.
14Diena,
1934-10-21.
15Ar
reikia būti vegetaru žiemą? Diena, 1939-01-01.
16Gyd.
V. Ingelevičius. Dėl žmonių maisto reformos. Lietuvos aidas,
1932-01-27.
17Ar
reikia būti vegetaru žiemą? Diena, 1939-01-01.
18Koks
gi pagaliau sveikas valgis. Diena, 1936-01-05.
19Ten
pat.
20Ten
pat.
Šaunu, Ugne. Tai tokius tekstus galima ir į animalrights.lt dėti, ir mūsų ateities leidiniams kaupti. :)
AtsakytiPanaikinti"Griežtas, tikslus vegetariškas režimas turi nuostabias pasekmes: jis favorizuoja protinį darbą, padaro žmogų švelnų, ramų, pamažu išnyksta žiaurūs veido bruožai." Ar ne iš piršto laužti šie teiginiai ar yra kokių nors įrodymų?
AtsakytiPanaikintiPaklauskite teiginių autoriaus, juos rašiusio 1934-aisiais : )
Panaikinti